Följande beskrivning av USA-resan är under arbete och kan ta några veckor
Senaste uppdatering 27 december 2008, arbetet med beskrivningen av resan fortsätter.

Det främsta skälet till resan, var att jag ville göra den resa, som blev stoppad när jag befann mig i seat E20B på Air France-planet på Charles de Gaulle i Paris. Då hördes i högtalarna följande ord "På grund av ett attentat i New York är flygningen inställd och ni måste lämna planet", Detta var den 11 september 2001. När min son Anders frågade mig i september, bestämde vi oss för att åka i november. Vi hyrde bil och körde genom staterna Illinois, Iowa, Minnesota och Wisconsin, som på kartan nedan.

Den 11 november, klockan två på eftermiddagen
landade vi på O'Hare i Chicago

och några timmar senare satt vi vid den öppna spisen hemma hos Leo Larson.

Jag har tidigare hjälpt Leo att hitta tjugo kusiner i Sverige, som han inte visste om.
Titta här

Onsdagen den 12 nov. åkte vi först från
Lake Zurish söderut till Joliet, sydväst om Chicago för att se de byggnader, som användes som fängelse
i TV-serien Prison Break.
Därefter åkte vi västerut till Kewanee, se kartan till höger, dit emigrerade Karl Albin Blixt, Kristdala, år 1903.
                                                                                    Nedan ser vi

Kewanee Motor Lodge och Anders vid vår hyrbil

Bishop Hill blev nästa anhalt,
där tittade vi även på ett bildspel

Sedan fortsatte vi till Andover, som är systerstad till
Kristdala i Oskarshamns kommun.
Där besåg vi även kapellet med Ron Peterson, nedan.

Vi åkte från Andover (A) till Phil Johnson i Moline (B) ovan, som följde oss till Swenson CenterAugustana College (B) ovan till höger, där vi träffade Jill Seaholm och andra personer, som jobbade där.
Susanne Titus    Anders Blixt   Sam Blixt       Jill Seaholm     Christina Johansson
Järfälla               Berlin           Oskarshamn   Rock Island     Fjällbacka

Phil guidade oss också genom både Rock Island, där vi först besökte Fort Armstrong, som byggdes 1816 och användes för att försvara området omkring tjugo år. Hela Rock Island med Rock Island  Arsenal liksom slussar i Mississippifloden syns på högra bilden i andra raden nedan och vänstra bilden i tredje raden.

Efter detta besökte vi östra Moline där vi bland annat såg John Deere World Headquarters, designat av den finske arkitekten Eero Saarinen. John Deere är det största exportföretaget i USA inom maskinindustrin.

Därefter åkte vi till Phil och Steph Johnsons hem där Steph serverade en utsökt middag.

Vi sov över i deras hem. Efter frukosten följande dag i Johnsons hem fortsatte vi in i Iowa via Iowa City, Cedar Rapids och Mason City, den vackra vägen norrut upp mot Minnesota, där vi först åkte till Millersburg (B).

Där fick vi guidning av B Wayne Quist och Gary Jacobson först Christdala Swedish Lutheran Church i Millersburg.
Till vänster
B Wayne Quist, Gary Jacobson och jag i Christdala Swedish Lutheran Church

Till höger
Millersburg School

Därefter bar det av från Millersburg (A) till Northfield (B) på kartan till vänster, nästan två mil, för att mycket detaljerat följa Jesse James-gängets bankrån,  där Nicolaus Gustafsson från Vissefjärda sköts, på grund av att han inte förstod uppmaningen
att han skulle försvinna från gatan utanför banken.

Efter detta fortsatte vi upp till Darel G Swenson i Minneapolis, där vi bodde tre nätter. Han bodde i Plymouth.

Den 14 november besökte vi först Swedesburg Church, Marysville, där vi guidades av Dick Mattson. På den vänstra bilden är det Dick M, Darel G Swenson, Elsie Martin och Anders Blixt, som är med på bilden

Därefter fortsatte vi till Lowry Nature Center, ett naturcenter, där Elsie Martins dotter Elise Bushard guidade oss.
På bilden nedan till höger ser vi Elsies dotterdotter Alexandra Bushard (Lexi) guida Anders.
Andrew Petersons farm                            Lowry Nature Center

Här ser vi Andrew Petersons farm där Ron och Harriet Holtmeier guidade

Jag och Elsie träffade även
Bruce Karstadt

Svensk-Amerikanska Institutet, Minneapolis.

Därefter åkte Elsie och jag hem till hennes hus nedan, i mitten en tavla av Eric Bojs 'Per Lagerquist besöker sitt barndomshem i Växjö 1977' och till höger en tavla av Ruben Hedin, Virserum.

På kvällen blev det fest hos Darel i Plymouth, som ligger nordväst om  Minneapolis. Där träffade vi, förutom Darel och Elsie även Robert och Virginia Taylor, Weldon Hultgren, Darels döttrar Julie Swenson och Jeanette Mika med sin man John Mika med barnen Dylan och Kari.

Robert och Virginia Taylor, Elsie Martin, Anders, Weldon Hultgren, Sam

Julie Swenson och John Mika

Dylan och Kari Mika

Lördagen den 15 november hämtade vi Elsie Martin i Minneapolis och fortsatte mot Stillwater öster om Minneapolis, Marine, Scandia, Center City, Shafer, Taylors Falls, Lindstrom  systerstad till Tingsryd , Chisago, Cambridge och slutligen Mora

Astrakanäppelträdet

orsakade några tårar

På söndagsmorgonen tog Anders och jag farväl till Darel efter tre nätter i hans hem i Plymouth

för att åka till Colgate, norr om Millwaukee i Wisconsin. Vi övernattade hos Myrna och Don Robb.
Myrnas moder var bekant med både min moder och moster när de bodde i Mörlunda. Don hade varit lärare i både jordbruk och musik, han är fortfarande mycket engagerad i ett storband.

Vi började måndagen den 17 november med ett besök på Harley Davidson-museet i Milwaukee. Där började bröderna Davidson tillverka motorcyklar redan 1903.

Till höger ser vi den första Harley Davidson-motorcykeln med serienummer 1.

En gammal
Texaco-mack från omkring 1950 och en gammal gubbe från 1934

Här kommer några bilder från Milwaukee

Miller Park

Vi fortsätter hem till Leo i Lake Zurich, eftersom Anders skulle besöka en rockkonsert med Sisters of Mercy på House of Blues i Chicago på måndagskvällen, tog han tåget och jag stannade hos Leo.

Här kommer några bilder från Leo Larssons hem.

Tisdagen den 18 november fick vi vänta tills Anders kom hem, då åkte vi till Rockford

Detta skulle vi ha gjort i september 2001. Nu besökte vi Rockford Public Library  med Local History & Genealogy Room och Erlander Home Museum.

Leo Bertil            Anders Bertil       Sam Bertil
Sökning på namnet Blixt

Onsdagen den 19 november åkte vi ned till Dorothy och Roy Larson, Naperville, väster om Chicago.
Jag hittade Dorothys syssling, Göran Thunberg 1988, han och jag var då kollegor på Komvux i Oskarshamn. Fem år senare hade Göran hittat en gammal koffert eller kista som tillhört Dorothys anmoder Katarina Thunberg. Jag skulle ha bott hos Roy och Dorothy några nätter i september 2001.
Dorothy är en mycket skicklig konstnär, hon både målar och skulpterar, hon har även gjort soffbordet av gamla bildelar. De bor i en lägenhet i ett amerikanskt pensionäsrshem,

Roy, som var van vid trafiken i centrala Chicago, körde oss runt och visade många platser där. Först till en affär med svenska varor, därefter till Andersonville och slutligen centrala Chicago eller downtown

Det var många varor, som man kände igen från Sverige, som man kunde köpa här.

Nu får Ni se bilder från Andersonville och
Swedish American Museum

Här kommer några bilder från downtown, City of Chicago

På morgonen den 20 november gjorde som vanligt Leo frukost, men även Anders hjälpte till.

Därefter besökte vi Violet Meynen, strax norr om Chicago, jag skulle ha bott hos henne och hennes man i slutet av september 2001. Hennes förfäder kom från Högsby, Målilla och Mörlunda. Hon hade förfäder bara några kilometer från Klövdala, Järeda socken, där jag växte upp.
De bodde i Kullhult, Målilla socken.

Vi besökte först Bahai-templet, och därefter några andra platser innan Violet bjöd oss på mat på en vackert belägen golfrestaurant. Detta gladde givetvis en golfentusiast som Leo.

Samanfattningsvis tyckte både Anders och jag att svenskamerikanerna är de mest gästvänliga människor vi någonsin träffat. Vi blev som famljemedlemmar redan efter några timmar, fastän ingen av de vi bodde hos eller besökte, var släkt till oss.